Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
- Úvod
- Údržba kola/ elektrokola
Co je elektrokolo a z čeho se skládá
baterie
snímač otáček
(rychlosti)
snímač otáčení klik
ovládací panel
brzdové páky
se senzorem brzdění 1
řídící jednotka
(může být součástí motoru)
motor 3
Technická data elektrokola LEVIT:
Jmenovitý výkon motoru 250 W
Napětí systému 36 V
Provozní teplota 0 / +40 °C
Skladovací teplota 10 / +40 °C
Stupeň krytí IP 54
(ochrana proti prachu a stříkající vodě)
Za elektrokolo považujeme jakékoliv jízdní kolo, které je vybaveno elektromotorem, řídící jednotkou
a baterií. Pohonná jednotka plní roli jakéhosi pomocníka, který jezdci pomáhá při šlapání a stará se
o jeho pohodlí. Obecně přitom platí, že dopomoc motoru může být aktivována pouze tehdy, pokud
jezdec sám aktivně otáčí klikami a šlape. Pohyb klik je snímán speciálním senzorem umístěným ve
středovém složení. Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru je přibližně 25 km/h. Po dosažení
této rychlosti se motor automaticky vypne a vy pokračujete dál jako na jakémkoli jiném jízdním kole.
Pokud se vám vybije baterie nebo máte elektromotor vypnutý, do cíle můžete pokračovat za využití
vlastních sil bez jakéhokoliv dalšího odporu.
Elektromotor je možné uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka či akcelerátoru, avšak
pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h. Tato funkce bývá označována jako asistent chůze
a využijete ji při jakékoliv manipulaci s elektrokolem. Dosažení vyšší rychlosti není možné bez aktivního
přičinění jezdce. Na každé elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1,
se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo. Pro
jízdu na takovém elektrokole nepotřebujete řidičské oprávnění, můžete se bez obav pohybovat po
cyklostezkách a cyklistická přilba je povinná pouze do osmnácti let věku. Používání cyklistické přilby
přesto důrazně doporučujeme všem uživatelům elektrokola bez rozdílu.
1 Pouze u modelů vybavených mechanickými brzdami.
2 Baterie může být umístěna na rámové trubce, za sedlovou
trubkou nebo v nosiči.
3 Motor může být umístěn v zadním kole, předním kole nebo
ve šlapacím středu.
4
Základní informace
pro užívání elektrokola
DŮLEŽITÉ: Před každou jízdou zkontrolujte funkčnost brzd a stav nabití baterie.
Při jízdě na elektrokole vždy používejte cyklistickou přilbu!
Jízda na elektrokole
Na elektrokole se jezdí stejně jako na kterémkoliv jiném jízdním kole. Stačí se rozjet a šlapat.
Motor se po roztočení klik samočinně aktivuje a dále pracuje dle nastaveného režimu asistence.
V případě použití brzd se motor automaticky vypne. To neplatí pro modely s hydraulickými
kotoučovými brzdami, jejichž páky nejsou vybaveny všemi potřebnými senzory.
U těchto modelů se motor vypne do dvou vteřin poté, co přestanete šlapat. Jakmile dosáhnete
rychlosti 25 km/h, motor se automaticky vypne a znovu se aktivuje ve chvíli, kdy rychlost jízdy
opět klesne pod tuto hranici. Motor nepracuje ani tehdy, pokud nešlapete nebo klikami otáčíte
dozadu.
DŮLEŽITÉ: Dlouhodobá jízda s nízkými otáčkami motoru a vysokým režimem asistence
může vést k přehřívání a v případě velkého zatížení dokonce k poškození motoru. V takové
chvíli důrazně doporučujeme snížit režim asistence.
Funkce elektrokola může být ovlivněna vnějšími elektromagnetickými vlivy
(např. radary, radiolokátory apod.).
Baterie
Doporučení
Baterie je nejdražší součástí celého elektrokola. Jejímu dobíjení, skladování a manipulaci
s ní proto věnujte zvýšenou pozornost. Baterie obsahuje některé chemické látky, které
mohou být v případě nesprávného použití nebezpečné. Pozor, lithium a jeho oxidy jsou
při kontaktu s vlhkem hořlavé.
Baterii nikdy nerozebírejte. Nesprávným postupem byste ji mohli snadno po škodit. Zároveň
hrozí nebezpečí poranění v důsledku vznícení nebo dokonce výbuchu. Mějte na paměti, že
porušením garanční pečeti ztrácíte záruku na baterii a všechny její součásti.
UPOZORNĚNÍ: Pokud je kapacita baterie příliš nízká, motor přestane mít hladký chod
a začne běžet nepravidelně. V takovém případě vypněte systém elektropohonu a dále
pokračujte bez jeho dopomoci jako na běžném jízdním kole. Zahřátí baterie je běžný jev
a není závadou. Baterie je chráněna teplotním čidlem a v případě nadměrného přehřátí (např.
kvůli vysokým okolním teplotám) se automaticky odpojí. Vyčkejte, až vychladne na provozní
teplotu a poté pokračujte v jízdě.
UPOZORNĚNÍ: S klesající úrovní nabití baterie dochází ke snižování výkonu motoru.
Při 30% nabití baterie může motor dávat už jen poloviční výkon.
(mění se v závislosti na typu motoru)
Zamykání baterie
Před ponecháním elektrokola na veřejném místě baterii vždy zamkněte
a klíč si vezměte s sebou. Předejdete nebezpečí odcizení baterie.
Při jízdě mějte baterii vždy zamčenou! Zámek baterie neslouží pouze jako
ochrana před jejím odcizením, ale také zajišťuje její bezpečné uchycení.
Baterie bez kolébkových vypínačů mají funkci automatického vypnutí po cca 30 minutách
(čas se může lišit dle typu). Baterie není schopna detekovat nízký odběr displeje, proto se
může stávat, že při dlouhé jízdě s vypnutou přípomocí motoru dojde k automatickému vypnutí
baterie, a tím i celého systému. Krátkodobou aktivací přípomoci můžete tomuto vypínání
předcházet.
POZOR: Před jakoukoliv manipulací baterii vždy vypněte.
14
Integrovaná baterie
Muan, Musca, Nefel, Svarog, Sokor, Kingit, Tengu, Corax, Arian, Columba, Calvia
Zapnutí: baterii zapněte stiskem tlačítka v její horní části.
Manipulace: pro vyjmutí baterie otočte klíčkem o 180°. Posuňte pojistku pro uvolnění / zajištění
zámku směrek k řidítkům a baterii pevně uchopte v její horní části a tahem šikmo nahoru
ji uvolněte. Pro vložení baterie nasaďte baterii nejdříve na kontakty v její dolní části, a poté
přimáčkněte horní část, dokud neuslyšíte zapadnutí zobáčku zámku, pak posuňte pojistku
pro uvolnění / zajištění zámku směrem k sedlu. Baterii zamkněte otočením klíčku.
Vypnutí: baterii vypněte stiskem a přidržením tlačítka po dobu 5 vteřin.
Zjištění stavu nabití baterie: baterie obsahuje pouze jednoduchou indikaci pomocí 3 barev LED
diod – červená dioda pro kapacitu 0–20%, zelená pro 20–80% a modrá 80–100%. Podrobnější
informace poskytuje displej.
Páteřová baterie
Chilo, Tumbi
Zapnutí: zapněte baterii vypínačem v horní části baterie.
Manipulace: pro vyjmutí baterie nejprve z rámu vysuňte sedlovou trubku i se sedlem. Zámek se
nachází ve spodní části baterie. Poté otočte klíčem do pozice UNLOCK a baterii vyjměte tahem za
madlo směrem vzhůru.
Vložení baterie se provádí v opačném pořadí. Baterii nasaďte drážkou na vodící lištu, jinak nepůjde
zasunout až dolů. Baterii zasunujte opatrně, aby nedošlo k poškození konektoru prudkým nárazem.
Pro zajištění baterie otočte klíčkem do pozice LOCK a klíček vyjměte.
Zjištění stavu nabití baterie: pomocí LED indikátoru umístěného na horní části baterie, který
aktivujete stisknutím tlačítka. Baterie musí být zapnutá. Baterie má plnou kapacitu, když svítí 4 LED
diody (3 zeleně, 1 červeně). Pokud svítí pouze červená LED dioda, znamená to, že baterie je téměř
vybitá a musí být co nejdříve nabita.
Nabíjení baterie
DOPORUČENÍ: Lithiové baterie nemají paměťový efekt, tudíž je můžete dobíjet kdykoliv,
ideálně po každém použití elektrokola. Vzhledem k samočinnému vybíjení, které způsobuje
postupnou ztrátu kapacity, doporučujeme při dlouhodobém skladování baterii pravidelně
kontrolovat a v případě poklesu kapacity dobít na doporučenou úroveň 60 – 80% její
celkové kapacity.
Baterii můžete dobíjet buď přímo na elektrokole, anebo ji můžete z elektrokola vyjmout a dobíjet
odděleně. Před nabíjením baterii vždy vypněte. Baterie nabíjejte pouze v suchém prostředí. Nabíjecí
konektor není odolný proti stříkající vodě. Baterii dobíjejte ideálně při pokojové teplotě (15–20 °C).
Nabíjení při okolní teplotě nižší než 0 °C nebo vyšší než 40 °C může baterii vážně poškodit.
zamknuto stav baterie
odemknuto
vypínač
baterie
16
Postup
Nejdřív připojte nabíječku k baterii, poté připojte nabíječku ke zdroji elektrické energie (230V)
a vyčkejte, dokud se LED dioda na nabíječ ce nerozsvítí červeně. To signalizuje probíhající
nabíjení. Nabíjení se z astaví automaticky, jakmile je bat erie plně nabita, přesto doporučujeme
ihned po nabití nabíječk u od baterie i zdroje elektrické energie odpojit. Dioda signalizující
nabíjení se poté rozsvítí zeleně. Přerušení procesu nabíjení baterii nijak nepoškozuje.
DOPORUČENÍ: Pokud máte pocit, že celková kapacita vaší baterie výrazně poklesla, mohlo
se tak stát z důvodu nabíjení či provozu v nevhodných klimatických podmínkách.
DOPORUČENÍ: Vždy používejte pouze nabíječku, kterou jste dostali k elektrokolu! Použití
jiné nabíječky může mít za následek poškození baterie nebo jiných součástí elektrického
systému a s tím související ztrátu záruky. Pokud indikátor stavu ukazuje, že je baterie
vybitá, je v ní stále minimální napětí, které ji chrání před poškozením. Takové napětí již není
dostatečné pro pohon elektrokola, a proto baterii co nejdříve dobijte. Nikdy nenechte baterii
po delší čas vybitou. Mohlo by dojít k jejímu trvalému poškození.
Pro přepravu baterií platí požadavky předpisů o nebezpečných nákladech. Nepoškozené
baterie mohou soukromí uživatelé přepravovat na komunikacích bez splnění dalších
podmínek. Při přepravě komerčními uživateli nebo při přepravě třetími osobami se musí
dodržovat zvláštní požadavky na balení a označení (např. předpisy ADR). Baterie zasílejte
pouze tehdy, pokud nemají poškozený kryt. Volné kontakty zalepte a baterii zabalte tak, aby
se v obalu nepohybovala. Zásilkovou službu upozorněte, že se jedná o nebezpečný náklad.
17
Skladování baterie
Baterii skladujte na suchém a dobře větraném místě, mimo přímé sluneční z áření a jiné
tepelné zdroje, při teplotě v rozsahu od –10 do 40°C (Optimálně 15–20°C).
V případě skladování v chladném prostředí je nu tné baterii před uvedením do provozu
nechat zahřát na optimální provozní teplotu (20 °C).
Baterii nenechte nikdy zcela vybitou. Mohla by se tím tr vale poškodit. V případě, že
se baterie zcela vybije, dobijte ji nejdřív přibližně na polo vinu kapacity a poté ji nechte
vychladnout. Po vychladnutí baterie ji nabij te do plné k apacity.
Při dlouhodobém skladování (například v zimním období) udržujte baterii nabitou na cca
60–80% její kapacity. Neskladujte ji tr vale připojenou k nabíječce ani umístěnou na
elektrokole.
Lithiové baterie se při nečinno sti postupně vybíjejí (cca 5–10% kapacity za měsíc).
Proto baterii pravidelně kontrolujte a v případě poklesu její kapacity dobijte na doporučenou
úroveň 60–80%.
DOPORUČENÍ: Baterie Li-Ion jsou plně recyklovatelné. Po ukončení životnosti baterie
ji můžete odevzdat na kterémkoliv sběrném místě nebo u vašeho prodejce.
18
Montáž a nastavení
Montáž a demontáž kola s nábojovým motorem
Z důvodu přepravy či servisu může v budoucnu nastat situace, kdy budete potřebovat
demontovat kolo se zapleteným motorem. Nejprve rozpojte konektor motoru, který se nachází
přibližně 20 cm od vstupu do motoru. Poté povolte brzdovou čelist (pokud je použita), přeřaďte
na nejmenší pastorek (u zadních motoru), klíčem č. 18 povolte matice motoru a kolo vyjměte
z patek. Při zpětné montáži postupujte v přesně obráceném pořadí.
UPOZORNĚNÍ: Při montáži kola se zapleteným motorem dbejte na správnou pozici středové
osy vybráním směrem dolů. Kabel musí do motoru vstupovat zespoda. V opačném případě
by se po něm mohla do motoru dostat voda a dojít k poškození motoru.
UPOZORNĚNÍ: Při zapojování konektoru dávejte pozor, aby vylisované šipky na obou
částech konektoru směřovaly proti sobě. Konektor spojte dostatečnou silou. Nedostatečné
zasunutí může způsobit nefunkčnost motoru nebo poškození konektoru.
Instalace brzdového kotouče
Při instalaci brzdového kotouče použijte originální šrouby od motoru (M5x8).
V případě použití šroubů delších než 8 mm dojde k zablokování vnitřní části mo toru.
DOPORUČENÍ: Baterie Li-Ion jsou plně recyklovatelné. Po ukončení životnosti baterie
ji můžete odevzdat na kterémkoliv sběrném místě nebo u vašeho prodejce.
19
Údržba elektrokola
UPOZORNĚNÍ: Nikdy neponořujte baterii, nabíječku nebo ostatní elektrosoučástky do
vody či jiné kapaliny. Nikdy elektrokolo neomývejte tlakovou myčkou (WAP). Před mytím
elektrokola vždy vyjměte baterii.
Pravidelná údržba elektrokola
- Věnujte pozornost pravidelné údržbě svého elektrokola. Jen tak dosáhnete jeho
bezproblémového fungování, prodloužíte jeho životnost a zajistíte bezpečí nejen
sobě, ale i ostatním účastníkům silničního provozu.
- Udržujte elektrokolo a všechny jeho komponenty čisté.
- Použijte pouze doporučené a vyzkoušené čistící materiály (např. značky Dirtwash
nebo Pure od anglického výrobce Weldtite
- Pravidelně mažte řetěz vhodnými oleji (např. značky TF2 od anglického výrobce
Weldtite – více na www.bplumen.cz/weldtite).
- Pokud budete elektrokolo používat také v zimním období, po k aždé jízdě jej pečlivě
očistěte od soli. Zvýšenou pozornost věnujte kontaktům baterie a dalším konektorům
elektrovýbavy.
- Při jakékoliv manipulaci s elektrokolem dávejte pozor, aby nedošlo k poškození
kabelů elektrického systému. Poškozené kabely představují riziko úrazu elektrickým
proudem.
- Pravidelně kontrolujte správné dotažení všech spojů a funkčnost brzd. Pozornost
věnujte také všem ostatním komponentům a ujistěte se, zda nejsou poškozené či
opotřebené. Hledejte praskliny na rámu, vidlici, představci či řídítkách, poškozené
kabely, poškozený obal baterie a podobně.
- Před přepravou na au tě či v autě z elektrokola vždy vyjměte baterii.
Nejčastější otázky
Jak se mám starat o baterii?
Nejlepší péče o baterii je pravidelná jízda na elektrokole. Čím více, tím lépe. Optimální
stav baterie pro dosažení nejdelší životnosti je mezi 20 % a 80 % nabití. Při pr vním užití
elektrokola nemusíte baterii nejdřív nabít , ale můžete rovnou vyrazit. Snažte se vracet
z vyjížďky s alespoň 10% baterie.
Pokud je baterie zcela vybitá, nabijte ji nejdřív přibližně na polo vinu její kapacity, poté
ji nechte vychladnout a následně ji dobij te úplně. V zimě baterii uložte na suché míst o
s teplotou alespoň 15°C a nabitou přibližně na polo viční na kapacitu. Pak už jen st ačí ji
jednou za měsíc zkontrolovat a v případě, že kapacita klesla ji dát c ca na hodinu nabíje t.
Kolik km na elektrokole ujedu?
Dojezd se nikdy nedá přesně určit ani garantovat a vždy záleží na několika faktorech – váha
vjezdce, profil trati, využití elektrické dopomoci, teplotní podmínky, technický stav elektrokola
atd. Pokud vás čeká delší výlet a nejste si dojezdem jisti, vezměte s sebou i nabíječku.
Jakou životnost má baterie?
Stejně jako dojezd, tak ani životnost baterie se nedá přesně určit. Je však pravidlo, že čím
víc se na elek trokole jezdí, tím déle bat erie vydrží. Jde zde o to aby byla pravidelně nabíjena
a vybíjena. Dá se říct , že při prokazatelně dobré péči může životnost baterie dosáhnout i více
než 4–5 let. Během této doby baterie průběžně ztrácí kapacitu.
Co mám s elektrokolem dělat přes zimu?
Jakmile na elektrokole přestanete jezdit, uložte ho na suché míst o s teplotou 15–20°C.
Vyjměte baterii a ujistěte se, že je nabitá přibližně na polo vinu kapacity a baterii pak uložte.
Po měsíci až dvou je dobré zkontrolovat, zda neubyla kapacita pod 30 % a pokud ano,
baterii připojte přibližne na hodinu na nabíječk u. Ideální dlohodobá sklado vací kapacita
baterií je 70-80% kapacity.
Baterii nenechávejte dlouhodobě vybitou, může to způsobit její ne vratné poškození. Pokud
zjistíte, že je vaše baterie vybitá, dobijte ji na polo vinu kapacity a pak ji nechte vychladnout.
Po vychladnutí ji dobijte zcela.
Rychlost 25 km/h je málo, dá se s ní něco dělat?
Po dosažení této rychlosti elektrokolo vypne motor, nicméně motorem nijak nebrzdí a dá se
tedy dál šlapat jako na běžném jízdním kole. Elektrokolo se dá t akzvaně nachipovat, tedy
zvýšit maximálni r ychlost, při které elektrokolo vypíná motor.
21
UPOZORNĚNÍ: V případě, že chcete elektrokolo chipovat, je třeba vědět, že elektrokolo
poté není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích a případné postihy za
takové použití jdou na úk or uživatele. Pokud si necháte elektrokolo chipovat, zaniká
tím záruka na elektrokolo.
22
Záruka elektrokola
Garanční prohlídka
Pro zajištění plné funkčnosti elektrokola je doporučeno provést takzvanou garanční
prohlídku. Ta se provádí zpravidla po 100 až 150 km jíz dy. Během prohlídky se zkontroluje
dotažení všech spojů, nastavení brzd a převodů a samozřejmě také elektrický systém
samotný. Prohlídku provede prodejce, u kterého jste elektrokolo zakoupili, a ten ji také
potvrdí přímo do z áručního listu.
Garanční prohlídku doporučujeme provést do 3 mě síců od začátku platnosti záruky
(zpravidla datum prodeje) nebo po naje tí přibližně 100–150 km. Pokud garanční prohlídka
provedena nebude, elektrokolo může být následným používáním trvale poškozeno.
V takovém případě nebude z áruka uznána.
Postup při reklamaci
- Reklamaci elektrokola nebo baterie uplatňujte vždy u svého prodejce, kde jste
elektrokolo zakoupili.
- Při uplatnění reklamace předložte doklad o koupi, záruční list s potvrzenou garanční
prohlídkou a zapsanými výrobními čísly rámu a baterie, uveďte důvod reklamace
a popis závady.
Záruční podmínky
24 měsíců na rám a komponenty elektrokola – vztahuje se na výrobní vady a vady materiálu
mimo běžné opotřebení používáním.
12 měsíců na kapacitu – jmenovitá kapacita baterie neklesne pod 70 % své celkové kapacity
v průběhu 12 měsíců od prodeje elektrokola.
Záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou byl výrobek v záruční opravě.
Záruka se vztahuje pouze na prvního majitele.
Podmínky záruky
- Elektrokolo musí být používáno výhradně k účelu, ke kterému bylo vyrobeno.
- Elektrokolo musí být používáno, skladováno a udržováno podle tohoto uživatelského
manuálu.
- Na elektrokole musí být provedena garanční prohlídka do 3 měsíců od začátku platnosti
záruky.
Nárok ze záruky zaniká
- Bylo-li zjištěno, že k poškození výrobku došlo vinou uživatele (havárií, neodbornou
manipulací nad rámec tohoto uživatelského manuálu, neodborným zásahem do
konstrukce elektrokola či do zapojení elektrického systému, špatným uskladněním apod.).
- Uplynutím záruční doby.
- Jedná-li se o běžné opotřebení používáním (např. opotřebení plášťů, řetězu, kazety,
převodníků, brzdových destiček či špalíků apod.).
- Necháte-li si elektrokolo chipovat.
23
Likvidace elektrických a elektronických zařízení
Použité elektrické nebo elektronické výrobky (motor, baterie, displej, snímače,
kabeláž) nesmí být likvidovány společně s komunálním odpadem. Za účelem
správné likvidace výrobku jej odevzdejte na určených sběrných místech, kde
bude přijat zdarma.
Správnou likvidací tohoto produktu pomůžete zachovat cenné přírodní zdroje
a napomáháte prevenci potenciálních negativních dopadů na živ otní prostředí
a lidské zdraví. Další podrobnosti si vyžádejte od místního úř adu nebo od
nejbližšího sběrného místa. Při nesprávné likvidaci tohoto druhu odpadu mohou
být uděleny pokuty či jiné sankce v souladu s národními předpisy.